A turizmus helyzete ma Baranyában
Nemrég Csapó Jánossal a
Közgazdaságtudományi Kar docensével beszélgettünk egyrészt az általa ebben az
évben megjelentetett, Turizmuspolitika és turizmusirányítás elmélete és
gyakorlata az Európai Unióban című tudományos publikációja kapcsán, másrészt az
elmúlt néhány hónapban a COVID-19 következtében kialakult helyzet okán, ami
vitathatatlan módon nemcsak a magyar gazdaság egészére, hanem a lokális
gazdaságra, gazdaságpolitikára is nagyon komoly hatást gyakorolt. Mivel Pécsen
és környékén a turizmus, gasztronómia egy igen jelentős hozzáadott értéket
termelő iparág, a beszélgetés fókuszában most a villányi borvidék helyzete
szerepelt.
Szeretnélek
megkérni, hogy röviden foglald össze, mi a könyv fő üzenete, mi az, amit az
olvasó számára a fókuszba helyezel?
Én azt gondolom, hogy a
legnagyobb hozzáadott értéke ennek a munkának talán a turizmus politika állami
irányítása kapcsán az elméleti rendszer meghatározása és megírása, amelyet
próbálok az irodalmi, szakirodalmi elemzés kapcsán is kihozni a kötetben.
Nyilván foglalkoztak ezzel már hazai kutatók hiszen, ha nem is nagyon régi diszciplína
a turizmus kutatás Magyarországon, azonban merem remélni, hogy ilyen jellegű
összefoglaló munka még nem született. Bujdosó Zoltán kollegám, aki szakmai
lektor is, szintén hasonló véleménnyel bírt. A kötet első fele gyakorlatilag a
turizmuspolitika fontosságát, irányait próbálja rendszerezni, tehát az elméleti
hátteret meghatározni, a kötet második felében pedig az Európai Unió
országainak a gyakorlatát igyekszem bemutatni. Bizonyára lehetne sokkal nagyobb
mélységgel is, akár lehetne külön országokkal, későbbiekben ország csoportokkal
foglalkozni, amire szeretném is inspirálni a kollégákat. Viszont külön ki
szeretném hangsúlyozni, hogy itt elsősorban az állami irányításról beszélünk.
Nyilván egy közép vagy egy kisebb szintű területi egységre vonatkozó irányítás
kapcsán még nagyon-nagyon sok muníció van ebben a témakörben.
Értem, akkor induljunk el az állami
szintről, tehát a makro szintről. Mit tud tenni az állam? Nekem mindig, amikor
az állam szerepéről beszélünk, akkor az jut eszembe, hogy az állam tud tenni
valamit, de abban az esetben, ha mikro szinten az egyének, a vállalkozók és a
vállalatok mást gondolnak, valamint nem olyan tudásszinttel bírnak, akkor az
állam tudhat vagy gondolhat bármit - nyilván ezt aztán közelebb hozhatja az
oktatási rendszeren keresztül is és jól irányított impulzusokat küldhet erre a
közösségre - de még akkor sem száz százalékos a siker.
Az
lenne a kérdésem tehát, hogy az állami iránymutatás és a mikro szintű
abszorpciós képesség problematikája az szerinted Magyarországon mit mutat?
Ez egy iszonyat nehéz kérdés. Én
az előző válaszom félmondatára utalok, hogy valószínűleg nem véletlenül nem
foglalkozott ezzel még más kolléga és ezt nem azért mondom, mert én nagyon
bátor vagyok. Az egyik veszélyességi tényező az az, hogy gyakorlatilag egy
pillanat alatt megváltozhat egy állami irányítású rendszer választások, de akár
egy négyéves kormányzati periódus kapcsán történt belső kormányzati
változtatások következtében is, aminek alakulása természetesen lehet pozitív és
negatív is.
Az idegenforgalom szerepét például
Magyarországon az elmúlt húsz-harminc évben hol ide-hol oda dobálta a
mindenkori vezetés. Viszonylag önálló szerepet, ha jól emlékszem az első Orbán
kormány ideje alatt szerzett. Őszintén szólva az utóbbi időszakban úgy érzem,
hogy egyelőre az állami irányítás rendszerében nem megfelelő szerepet tölt be a
turizmus. Persze, ahogy mondani szokás mindenki a saját területét próbálja
hangsúlyozni, mindenki azt gondolja az az egy és oszthatatlan, a legfontosabb.
Azonban amikor hazánk
idegenforgalmának GDP-ben betöltött szerepéről beszélgetünk, ahol a turizmus
vendéglátáshoz köthetően a foglalkoztatottak aránya az aktívakon belül kb.
10,3%-os arányú, akkor egy ilyen ágazati szerepet figyelembe véve akár egy
magasabb, akár egy minisztériumi szintű irányítást is el lehet képzelni. Abban
viszont azt gondolom, hogy teljes mértékben igazad van, hogy a turizmust
jellemzően inkább egy bottom-up jellegű fejlesztési metódussal kellene
irányítani. Viszont ehhez, ha pozitívan szeretnék hozzáállni a főbb irányok
megszabásával, nyilván itt az adózás politikától kezdve a különböző fejlesztési
források megadásáig, mindenképpen a legfontosabb szerepe az államnak lesz. Véleményem
szerint hazánkban a nemzeti turizmusfejlesztési stratégiai irányokat jól
szabták meg, szépen megjelennek benne a főbb irányok, a fenntarthatóságtól a
felelősségteljes turizmuson át a hazai turizmus kihívásain keresztül.
Az megint egy más kérdés, hogy a
helyiek problémáit a helyiek fogják a leginkább megérteni. Nekem rosszul
szokott esni az, amikor egy térségről látok egy elemzést mondjuk turisztikai
termékfejlesztés kapcsán és azt látom, hogy egy budapesti cég végezte azt el. Mondom
ezt úgy, hogy természetesen minden egyes dokumentumot meg kellene külön nézni
és minden bizonnyal bevont az adott cég, aki elnyerte a munkát akár helyi
szakértőket is. Azonban számos esetben én azt észleltem, hogy nem biztos, hogy
mondjuk az akadémiai vagy egyetemi oldalról azokat a szereplőket, akiket én
kiemelkedőnek érzek, azok nem találkoznak ott.
Tehát én azt gondolom, hogy
az államnak van szerepe, de nem szabad túlzásba vinni.
Az egyik pontba bele is kapaszkodnék, ami a
helyi szereplők fontosságát hangsúlyozta. Ezzel nagyon egyetértek és azzal is
nagyon egyetértek, hogy amikor budapesti vagy nem helyi szereplő dolgoz ki egy
adott koncepciót, stratégiát, nevezzük bármiképpen és abban az elképzelésben
kevésbé látjuk a helyiek szerepét, akkor ez mindenkinek bántja a szemét. Viszont
én nagyon sokszor hallom azt, hogy de hát, amikor a helyieket megkeressük,
akkor elindul egy soha véget nem érő vita és nem születik belőle semmi. Ezt is
lehetne vizsgálgatni.
Most viszont nem ezzel szeretnék
foglalkozni, de valahol eljutunk oda, hogy vajon eléggé koordináltan tudunk-e
fellépni helyi szinten annak érdekében, hogy megfelelő minőségű és mértékű
szakértelmet és lobbi erőt mutassunk, továbbá annak érdekében, hogy egy
bizonyos ponton kikerülhetetlenek legyünk. Itt egészen konkrétan nem is annyira
a szakértői bázisra gondolok, hogy esetleg a szakértők nem lépnek fel elég
koordináltan, sokkal inkább az egész turisztikai szférára. Én valahol azt érzem
- és ezt nagyon sokszor elmondtam már és mindig igenlő választ kaptam helyi
turisztikai gazdasági szereplőktől -, hogy rengeteg érték van a régióban,
rengeteg érték van Budapesten, csak valahogy elaprózódik és ezek a pici
darabkák nem képesek megfelelő gravitációt kifejteni.
Én
ebből adódóan pedig azt érzem, hogy egy távolabbi helyről, mondjuk Budapestről
látnak egy-két jó minőségű erős szereplőt, de nyilván ott helyben még
erősebbeket látnak, viszont ha az a néhány erős szereplő itt képes lenne
komplementer módon összeborulni, akkor sokkal nagyobb hatást lehetne kifejteni.
Neked ezzel kapcsolatban mik a megfigyeléseid?
Nagyon nehéz a partnerség
kiépítése Magyarországon, nincs nekünk évszázados tapasztalatunk e téren, sőt
néhány évtizedes tapasztalatok terén sincs. Azonban most rögtön szeretnék egy
ellenpéldát is hozni.
Ha egy picit Baranyát kivetítjük a
Dél-Dunántúlra, számos olyan szakmai konferencia volt – de azért ezeken
jellemzően piaci szereplők is részt szoktak venni -, ahol különböző helyről
érkezett kollegák azt mondták, hogy
megint hoztatok egy tök jó példát,
micsoda innovációt hoztatok, de valahogy mégsem látjuk azt, hogy javulnának a
Dél-Dunántúl pozíciói.
Azt gondolom, hogy az lesz nekünk
az örök problémánk - ami a területi allokációból adódik - hogy földrajzi
értelemben és sajnos társadalmi-gazdasági szempontból is mi egy fél perifériája
vagyunk Magyarországnak. Persze ezen felül látunk halmozottan hátrányos
térségeket is, mind földrajzi, mind gazdasági értelemben. Ráadásul van egy
határ menti helyzetünk is, ami szintén nagyon nehéz helyzet és kihívás elé
állítja ezt a térséget. Iszonyat adottságok is lehetnének ebben, ha ugyanezzel
a turisztikai kínálattal például az osztrák-magyar határon lennénk, ahol a
piacképes kereslet sokkal inkább jelen van. Baranya esetében a határ túloldalán
Horvátországnak szintén a periférikus - fél periférikus gazdasági zónája
helyezkedik el, szintén nagyon sok turisztikai potenciállal. Sokan nem tudják,
hogy micsoda borvidékek és az erre épített helyi termékek széles kínálata
található meg ezen a területen. Itt hoznám fel ennek az alap nehézségét, az
infrastruktúrát, illetve azon belül a közlekedést. Mi voltunk sajnos az utolsó
régióközpont, amely nem rendelkezett összeköttetéssel Budapest irányába. Majd
miután megépült az m6-os autópálya egy picit azt gondolhatta az ember, remélhetőleg
most sok minden megváltozik… Például Pécs kapcsán bebizonyosodott az, hogy
hiába van Kodály Központunk, Tudásközpontunk vagy Zsolnay Negyedünk. Egy
budapesti fogyasztó (látogató) könnyen lejön Pécsre egy koncertre, de sajnos,
könnyen vissza is utazik. Tehát nagyon érdekes kérdés, hogyan tudnánk nálunk
tartani a vendégeket.
Az összefogás kapcsán szeretnék
még néhány gondolatot kifejteni. Még hallgató koromban tanultam arról, hogyan
tudott a Villányi borvidéken kialakulni maga a Villány-Siklósi borút, ami
hazánk első borútja. Egyáltalán ezt a hálózatosodást, ezt az együttműködést
hogyan lehetett kialakítani, a közös marketing előnyeit észrevetetni a
szereplőkkel.
Szeretnék még egy példát
felhozni. Részt vettem egy konferencián körülbelül 15 éve, ami a Villányi
kistérség turizmusfejlesztéséről szólt. Azokban a napokban volt hír, hogy
Siklós területén vagy már akkor fúrtak le vagy akkor döntötték el, hogy a már
ismert termálvíz készletet hasznosítani fogják. Azóta már persze megépült a
Siklósi Élményfürdő, de a hangsúly a három főszereplőn (Villány, Siklós, Harkány)
van, amelyek jelenleg különböző turisztikai kínálattal rendelkeznek. A
konferencia elején az egyik televízió jött oda hozzám interjút készíteni és
rögvest rákérdezett, hogy mit szólok ehhez a hírhez. Én megint próbáltam tényleg
őszintén és tárgyilagosan nyilatkozni, hogy 7-8 km-en belül miért akarunk egy
versenyhelyzetet létrehozni a Harkányi Gyógyfürdővel. Persze értem én, hogy sok
tekintetben különböznek, de azért az alap motiváció a víz, még akkor is ha
családbarátabbra építették Siklóst és aktívabb elemeket építettek bele. Azt
viszont látnunk kell, hogy Siklós profilja kevéssé tudott a borvidékre építeni,
sokkal inkább a kulturális turizmusra, ez viszont nem tudott számára olyan
mértékű bevételeket hozni, mint mondjuk Villánynak a bor és Harkánynak a
gyógyfürdő. Tehát az érdekeket valóban látni kell helyi szinten és
természetesen ez nagyon komoly feszültségeket jelent, amit meg kell próbálnunk
megoldani. Itt néhány kilométeren belül egy gyönyörű csomagot lehetne kiépíteni
erre a térségre, egymást kiajánlva, ahelyett, hogy veszekednénk egymással.
Igen, nagyon szépen köszönöm azt a
felvetést. A Közgazdaságtudományi Karon évről évre külföldi hallgatókat, elsősorban
amerikai hallgatókat invitálunk nyaranta (egyébként az év többi részén is nagyon
sok külföldi hallgatónk van). Tehát amikor az amerikai hallgatók nyáron ide
jönnek, akkor nyilván a kikapcsolódás, a fürdőzés és ehhez hasonlók még
fajsúlyosabban jelennek meg. Az elmúlt kb. öt évben én tendenciózusan rákérdezek,
hogy mielőtt jöttetek ránéztetek-e Pécsre. Hol van Pécs? Mit tud ajánlani? Mit
kerestetek? És így tovább. Tendenciózusan az a válasz jön ki, hogy kevés
információ van, felhasználói élmény szempontjából fejlesztendőek az információs
csatornák. Amikor már itt vannak egy hete és felfedezték a környéket, akkor azt
mondják, hogy rengeteg érték van, de ezt nem látták koherens egészként még
mielőtt ide értek volna. Tehát az alap hipotézist azt gyakorlatilag majdnem minden évben visszaigazolják, mely
szerint fregmentált az információ, izoláltak a kis turisztikai szigetek és
igenis lenne potenciál abban, hogy összefűzzük vagy legalábbis a felhasználó
számára megadjuk azt a lehetőséget, hogy ő szépen összecsomagolja azokat a
komponenseket, amit őt érdekli.
Visszakanyarodva ahonnan elkezdtük, én úgy
gondolom, hogy egy nemzeti kormány akkor tud igazán hatékony szakpolitikai
döntéseket hozni és forrásokat allokálni, amikor egyébként az adott lokációban
a szereplők elő tudnak állni egy koherens koncepcióval és ez a koncepció
tényleg nagyra képes mutatni.Ezenkívül az jutott eszembe, miközben
beszélgettünk, hogy kikerülhetetlen a jelenlegi helyzet felhozása. Én itt főleg
a digitális és a virtuális tér nagyobb szerepét állítanám a kérdésem
középpontjába, de ezt nem olyan értelemben, ahogy eddig beszéltünk. Látszik,
hogy az egyének egyre jobban elfáradnak ebben a virtuális térben és néha
szabadulni akarnak a virtuális tértől. Te említetted azt, hogy
perifériális-félperifériális helyzetben vagyunk.
Vajon ezt a jelenleg hátrányként azonosított karakterisztikát nem
lehet-e erősséggé formálni, azt mondani, hogy gyere Pécsre, gyere a régióba, van
itt kultúra, gasztronómia, bor, stb. és mi elintézzük neked, hogy ne érjenek el
telefonon, ne érjenek el interneten és lesz egy olyan heted, amikor tökéletesen
offline vagy.
Az a vicc ebben a mostani szörnyű
helyzetben, hogy ezt most valóban az előnyünkre tudjuk fordítani, viszont azért
az is kérdéses, hogy milyen mértékben. Onnan szeretnék kiindulni, hogyha
Magyarország egészet nézzük, a külföldi és belföldi látogatókból származó bevételek
alakulása körülbelül fele-fele Magyarországon. Ennek a térségnek és
Magyarország turizmusa egészének most azok a területei élhetik túl könnyebben ezt
a helyzetet, amelyek jóval kevésbé kitettek a külföldi látogatóknak. Abban a
pillanatban, amikor lesz gyógyszer vagy vakcina, minden megváltozik és én is
azt gondolom, hogy egyfajta visszapattanás szintjén, sőt egész egyszerűen az
emberekbe beleszorult utazási, kimozdulási vágy kirobban. Hozzáteszem, hogy ez sajnos
egy félelmem is, mivel vannak olyan kedves, de picit talán naiv elképzelések,
hogy most de jó lenne tényleg a fenntartható és felelős turizmust megalapozni,
hogyha majd újra vissza áll az élet…erre viszont sajnos nem sok esélyt látok.
Tehát valóban azt gondolom, hogy
a Baranyai térség ezt a helyzetet mindenképpen kihasználhatja. A belföldi
turizmus keresletére lehet számítani, de csak akkor, hogyha iszonyat erősen
jelenítjük meg a marketing tevékenységünk folyamán, hogy gyere hozzám egyrészt,
mert elbújhatsz, zarándokolhatsz és tényleg természetközeli, békés, de közben
kulturális élményben vehetsz részt, másrészt mindenhol nagyon erősen meg kell
jeleníteni, hogy mitől marad biztonságos az én szálláshelyem, városom,
térségem. Tegnap a szallas.hu-nak egy elemzését olvasgattam és az ottani
elemzők is azt mondják, hogy a kereskedelmi szálláshelyek és üzleti célú egyéb
szálláshelyek esetében rettenetesen ki kell hangsúlyozni akár képekkel, akár
egy házirend felrakásával, hogy a szálláshely megfelelő gondot fordít a
fertőtlenítésre és az egyéb óvintézkedésekre.
Szóval a kérdésedre válaszolva igen.
Most szerintem a belföldi turizmusra alapozva ki lehetne használni ezt az
immáron előnyünket, de azért látni kell ennek a limitációját. Baranyában számos
fürdő még mindig a helyzet vesztesének tűnik, mert bár a szabadtéri strandok
kinyitottak, még mindig nincs igazán állásfoglalás, illetve nincs tudásunk a gyógy-
és termálvizek kihasználhatósága tekintetében, mely kapcsán a rentabilitás kérdése
is előjön. Hány emberrel, milyen kapacitásra érdemes egyáltalán egy intézményt működtetni?
Még mindig nagyon sok a kérdőjel és mindez csak akkor fog tudni működni, ha
ezek a számok továbbra is jól alakulnak és elcsitulni látszik a járvány. Valószínűleg
ezért sem merünk külföldre menni, előre foglalni és tényleg a belföldi turizmusnak
lehet most nagyobb szerepe.
Fontos megemlíteni, hogy a közeli
helyek felértékelődhetnek.
Tehát lehetséges, hogy a pécsi kirándulni vágyó még
jobban felértékeli az Orfűi tórendszert, Kelet-Mecsek kirándulóhelyeit, a
mecseknádasdi borospincéket vagy a Dráva menti kiránduló és horgászhelyeket. Azt
gondolom tehát, hogy most ezek a helyek profitálhatnak.
Én
úgy gondolom, hogy elég sokat beszéltünk a kihívásokról, a gyengeségekről. Összefoglalva
mit tudsz mondani, mi az, amire nekünk itt figyelni kellene, mi az amire
törekedni kellene és valószínűleg tovább tudna minket fejleszteni, léptetni.
Mindenképpen a biztonság. Most
egyébként egy párhuzamos kutatást végzünk a Marketing és Turizmus Intézet
munkatársaival, ahol nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy a biztonsághoz való
hozzáállás hogyan változott. Két évvel ezelőtt már Törőcsik Mária professzor asszony
vezetésében is volt egy reprezentatív kutatás, szóval ez most nagyon fontos.
A
rugalmas utazási feltételek biztosítása szintén kiemelkedő fontosságú. Minél
inkább megadják a lehetőséget a turistáknak, hogy a foglalást kicsit csúsztatni
lehessen és törekedni kell a lehető legpontosabb információ nyújtásról.
Tudom, hogy nagyon nehéz, de
olyan fajta technikai innovációk bevezetése, mint például a kártyás fizetési
lehetőség, a PayPal, is nagyon fontos, hiszen ezekkel megszüntethetőek a közeli
érintkezések megszüntetése.
Ahogy korábban említettem a
marketing is nagyon fontos. Lehet elcsépelt, de a te példáidon is látszik, hogy
nem ismert még mindig a térség. Óriási baja ez Pécsnek mind a mai napig. Nincs
olyan szintű promóciós tevékenység mögötte, ami révén akár a belföldiek kapcsán
egy ilyen két-három-négy évtizeddel ezelőtti imázs átalakult volna és igazából a
külföldiek kapcsán meg aztán pláne nincsen. Tehát itt még nagyon sok mindenen
kell dolgozni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése