Digitális oktatás, távmunka?
A közgazdaságtudományi Kar felmérése a jelenlegi
helyzetről és a jövőbeli elképzelésekről
A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Vezetés- és Szervezéstudományi Intézete a COVID vírus kapcsán kialakult üzleti
szituáció következményeinek elemzésére létrehozott egy kutatócsoportot, amely a
felsőoktatás tavaszi átállása kapcsán a digitális/nem jelenléti oktatási formák,
valamint a távmunka jelenlegi helyzetét és jövőbeli elképzeléseit vizsgálja
online kérdőíves felmérések keretében.
Ahogy a REVID közösség tagjainak, úgy nekünk is az a
célunk, hogy tudásunkkal segítsük a gazdaság szereplőit. Tudjuk, hogy ebben a
helyzetben a munkavállalók motiválása, a jól összeszokott csapat összetartása
kihívás elé állítja a vállalatokat, hiszen a megváltozott körülmények, a home
office/otthoni munkavégzés eddig nem látott nehézségeket, problémákat
szülhetnek, amelyek kihívást jelentenek mind a munkavállalók, mind a munkaadók
részéről. Az, hogy a megváltozott
működésmódban is hatékony és eredményes tudjon maradni egy csapat, és hogy a
munkafolyamatok is gördülékenyen haladjanak, kulcsfontosságú lehet sok cég
életében, túlélésében.
A REVID közösség tagjaként szeretnénk egy
visszajelzést adni a jelenlegi helyzetről, vállalati megoldásokról, amely
alapján javaslatokat tudunk megfogalmazni a jövőre nézve.
Két
fő célt határoztunk meg:
1. Felmérni
a nem jelenléti oktatásban, távmunkában dolgozók, oktatók véleményét,
elégedettségét a jelenlegi működéssel, valamint a jövőbeli tervekkel
kapcsolatban.
2. Feltárni
a szervezeti kommunikáció alakulását, a dolgozók, oktatók motivációit, a
kompetenciákra vonatkozó javaslatait, fejlesztési elképzeléseit, soft és hard
igényeit.
Az online kérdőíves felméréseket több ütemben indítjuk:
1. ütem: Első körben a Pécsi Tudományegyetem oktatóinak, adminisztratív munkatársainak megkérdezését indítottuk el, a felmérést május közepén zárjuk.
2. ütem: A május elején indult munkavállalói felmérésünk során szeretnénk a vállalatokat megkérdezni a tapasztalataikról, a felmérés során megkeressük az egyetem, a kar kiemelt partnerszervezeteit.
3. ütem: A digitális oktatás fejlesztése során kiemelt jelentőséggel bír az oktatói kör véleménye, ezért május hónapban megkeressük a hazai felsőoktatási intézmények gazdaságtudományi területen oktató
4. ütem: A hallgatói megkérdezést a PTE Diplomás Pályakövető Rendszer felméréseinek keretében, speciális kérdések beiktatásával tervezzük lefolytatni, így a Pécsi Tudományegyetem hallgatóit és végzett hallgatóit (1, 5 éve végzett) is bevonva a kutatási programba. A nemzetköziesítés kiemelt jelentősége miatt kíváncsiak vagyunk a külföldi hallgatók véleményére, ezért terveink között szerepel egy angol nyelvű kérdőív készítése is.
A főbb kutatási témák:
Az online kérdőíves megkérdezések fókuszában a home
office/otthoni munkavégzés jelenlegi helyzetének a felmérése áll a vezetés, a
szervezés és a belső kommunikáció főbb kérdései alapján.
A
szervezeti belső kommunikáció a szervezet és a munkavállalók közötti kapcsolat
erősítésére szolgáló eszköz, amelynek elsődleges célja a belső kohézió,
integráció megteremtése.
A kommunikáció továbbá a szervezeti
kultúra éltető ereje, amely összetartja a kollégákat, az egységeket, továbbá a
szervezet életének minden mozzanatában jelen van. A kommunikáció minősége
meghatározza a szervezet működésének eredményességét, csatornáival,
mechanizmusaival még a vezetési struktúra jellemzőire is hatással van.
A home office/otthoni
munkavégzés és a kialakult helyzet következtében létrejött változás kapcsán
vizsgáljuk a munkavállalók elégedettségét a szervezeten belüli kommunikációval
kapcsolatban. Feltárjuk, hogyan látják a szervezet tagjai az információval való
ellátottság mértékét, megkapják-e időben a kellő mennyiségű és minőségű
információt, ami a munkavégzéshez szükséges. Ezen túl a kommunikáció formáját,
eszközeit, a kapcsolattartás módját (vezetéssel való kapcsolattartást), az
alkalmazott IKT-eszközök fajtáit, gyakoriságát, az eszközökkel való
elégedettséget, a munkaszervezés módját vizsgáljuk.
A kutatás során felmérjük, hogy a szervezet
munkavállalói a megváltozott munkakörülmények hatására (home office/otthoni
munkavégzés) továbbra is a szervezet integrált tagjainak (szervezeten
belülinek) érzik-e magukat vagy sem, hogyan élik meg a jelenlegi
munkakörülményeiket, illetve milyen problémákkal, nehézségekkel találják szembe
magukat. Az integráció feltérképezése kapcsán a többi munkavállalóval való
kapcsolattartást is vizsgáljuk.
A jövőbeli tervek feltárása kapcsán feltérképezzük a
válaszadók eddigi tapasztalata alapján, hogy milyen kompetenciák fejlesztésére
lenne szükség a digitális kapcsolattartás hatékony működtetéséhez.
Hogyan lehet csatlakozni?
Amennyiben a kutatási program, a felmérések és annak
eredményei felkeltette az érdeklődését, jelentkezését és a programmal
kapcsolatos kérdéseit a vszikutatas@ktk.pte.hu e-mail címre küldheti el.
Kérjük, kattintson az alábbi linkre (http://kerdoiv.pte.hu/evasys/online.php?p=Covidmt2020),
amennyiben szeretné kitölteni a munkavállalók számára összeállított kb. 8-10
perces kérdőívünket.
Összeállították:
Jarjabka Ákos, Kuráth Gabriella, Sipos Norbert,
Venczel-Szakó Tímea
PTE Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és
Szervezéstudományi Intézete
Megjegyzések
Megjegyzés küldése