Digitális oktatás, távmunka?


A közgazdaságtudományi Kar felmérése a jelenlegi helyzetről és a jövőbeli elképzelésekről

A Pécsi Tudományegyetem  Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézete a COVID vírus kapcsán kialakult üzleti szituáció következményeinek elemzésére létrehozott egy kutatócsoportot, amely a felsőoktatás tavaszi átállása kapcsán a digitális/nem jelenléti oktatási formák, valamint a távmunka jelenlegi helyzetét és jövőbeli elképzeléseit vizsgálja online kérdőíves felmérések keretében.
Ahogy a REVID közösség tagjainak, úgy nekünk is az a célunk, hogy tudásunkkal segítsük a gazdaság szereplőit. Tudjuk, hogy ebben a helyzetben a munkavállalók motiválása, a jól összeszokott csapat összetartása kihívás elé állítja a vállalatokat, hiszen a megváltozott körülmények, a home office/otthoni munkavégzés eddig nem látott nehézségeket, problémákat szülhetnek, amelyek kihívást jelentenek mind a munkavállalók, mind a munkaadók részéről.  Az, hogy a megváltozott működésmódban is hatékony és eredményes tudjon maradni egy csapat, és hogy a munkafolyamatok is gördülékenyen haladjanak, kulcsfontosságú lehet sok cég életében, túlélésében.
A REVID közösség tagjaként szeretnénk egy visszajelzést adni a jelenlegi helyzetről, vállalati megoldásokról, amely alapján javaslatokat tudunk megfogalmazni a jövőre nézve.

Két fő célt határoztunk meg:
1.      Felmérni a nem jelenléti oktatásban, távmunkában dolgozók, oktatók véleményét, elégedettségét a jelenlegi működéssel, valamint a jövőbeli tervekkel kapcsolatban.
2.      Feltárni a szervezeti kommunikáció alakulását, a dolgozók, oktatók motivációit, a kompetenciákra vonatkozó javaslatait, fejlesztési elképzeléseit, soft és hard igényeit.

Az online kérdőíves felméréseket több ütemben indítjuk: 
1. ütem: Első körben a Pécsi Tudományegyetem oktatóinak, adminisztratív munkatársainak megkérdezését indítottuk el, a felmérést május közepén zárjuk.

2. ütem: A május elején indult munkavállalói felmérésünk során szeretnénk a vállalatokat megkérdezni a tapasztalataikról, a felmérés során megkeressük az egyetem, a kar kiemelt partnerszervezeteit.

3. ütem: A digitális oktatás fejlesztése során kiemelt jelentőséggel bír az oktatói kör véleménye, ezért május hónapban megkeressük a hazai felsőoktatási intézmények gazdaságtudományi területen oktató

4. ütem: A hallgatói megkérdezést a PTE Diplomás Pályakövető Rendszer felméréseinek keretében, speciális kérdések beiktatásával tervezzük lefolytatni, így a Pécsi Tudományegyetem hallgatóit és végzett hallgatóit (1, 5 éve végzett) is bevonva a kutatási programba. A nemzetköziesítés kiemelt jelentősége miatt kíváncsiak vagyunk a külföldi hallgatók véleményére, ezért terveink között szerepel egy angol nyelvű kérdőív készítése is.


A főbb kutatási témák:
Az online kérdőíves megkérdezések fókuszában a home office/otthoni munkavégzés jelenlegi helyzetének a felmérése áll a vezetés, a szervezés és a belső kommunikáció főbb kérdései alapján.
A szervezeti belső kommunikáció a szervezet és a munkavállalók közötti kapcsolat erősítésére szolgáló eszköz, amelynek elsődleges célja a belső kohézió, integráció megteremtése.
A kommunikáció továbbá a szervezeti kultúra éltető ereje, amely összetartja a kollégákat, az egységeket, továbbá a szervezet életének minden mozzanatában jelen van. A kommunikáció minősége meghatározza a szervezet működésének eredményességét, csatornáival, mechanizmusaival még a vezetési struktúra jellemzőire is hatással van.
A home office/otthoni munkavégzés és a kialakult helyzet következtében létrejött változás kapcsán vizsgáljuk a munkavállalók elégedettségét a szervezeten belüli kommunikációval kapcsolatban. Feltárjuk, hogyan látják a szervezet tagjai az információval való ellátottság mértékét, megkapják-e időben a kellő mennyiségű és minőségű információt, ami a munkavégzéshez szükséges. Ezen túl a kommunikáció formáját, eszközeit, a kapcsolattartás módját (vezetéssel való kapcsolattartást), az alkalmazott IKT-eszközök fajtáit, gyakoriságát, az eszközökkel való elégedettséget, a munkaszervezés módját vizsgáljuk.
A kutatás során felmérjük, hogy a szervezet munkavállalói a megváltozott munkakörülmények hatására (home office/otthoni munkavégzés) továbbra is a szervezet integrált tagjainak (szervezeten belülinek) érzik-e magukat vagy sem, hogyan élik meg a jelenlegi munkakörülményeiket, illetve milyen problémákkal, nehézségekkel találják szembe magukat. Az integráció feltérképezése kapcsán a többi munkavállalóval való kapcsolattartást is vizsgáljuk.
A jövőbeli tervek feltárása kapcsán feltérképezzük a válaszadók eddigi tapasztalata alapján, hogy milyen kompetenciák fejlesztésére lenne szükség a digitális kapcsolattartás hatékony működtetéséhez.

Hogyan lehet csatlakozni?
Amennyiben a kutatási program, a felmérések és annak eredményei felkeltette az érdeklődését, jelentkezését és a programmal kapcsolatos kérdéseit a vszikutatas@ktk.pte.hu e-mail címre küldheti el.
Kérjük, kattintson az alábbi linkre (http://kerdoiv.pte.hu/evasys/online.php?p=Covidmt2020), amennyiben szeretné kitölteni a munkavállalók számára összeállított kb. 8-10 perces kérdőívünket.

Összeállították:
Jarjabka Ákos, Kuráth Gabriella, Sipos Norbert, Venczel-Szakó Tímea
PTE Közgazdaságtudományi Kar Vezetés- és Szervezéstudományi Intézete

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések