Hogyan találjunk partnereket és befektetőket a koronavírus idején?
Zachary Poll, a Plug and Play amerikai egészségügyi partnerkapcsolatokért felelős vezetője a következő módon vélekedik a dologról.
Partnerkapcsolatokért
felelős vezető vagyok egy befektetési vállalatnál. Általában ez azt jelenti,
hogy a csapatom és én sokféle cégbe fektetünk be és számos céggel vagyunk
kapcsolatban. Azonban mostanában az e-mail fiókomat elárasztják az olyan jó szándékú
cégvezetők levelei, akik a COVID-19 elleni küzdelemben próbálnak segíteni. Csak április
elején közel 150 ilyen megkeresést kaptam.
A jelen helyzet nagyon sok lehetőséget rejt magában a
kisvállalkozások számára. A befektetőket érdeklik a különböző koronavírushoz
kötődő megoldások, különösen azokban az iparágakban, amelyekben várhatóan a
koronavírus után növekedés lesz tapasztalható. A nagyvállalatok pedig különösen
érdekeltek innovatív startupok, valamint a technológia szempontjából kiemelkedő
partnerkapcsolatok kialakítására a világjárvány kezelése érdekében. Továbbá megnövekedett
a kormánnyal való együttműködés lehetősége is, gyorsan, jelentős tőke vonható
be.
Azonban van egy probléma
Sok olyan vállalkozóról hallok,
aki nem kommunikálja megfelelően a problémáját. Ma, ha egy vállalkozó potenciális
partnerek figyelmét szeretné felkelteni, akkor többre van szüksége, mint egy jó
ötletre. Gyorsan fel
kell építeni a bizalmat és be kell bizonyítani, hogy gyorsan képes reagálni a
különböző helyzetekre.
Először érdemes mérlegelned a COVID-19 megoldásod specifikumait. Szinte
minden üzleti megoldás különböző. Íme, négy probléma, amivel minden befektető,
vállalati vezető és kormányzati szabályozó találkozik, tehát ezekkel kell a cégnek
először foglalkozni.
- Az emberek globálisan érintettek, ezért a megoldásnak könnyen skálázhatónak kell lennie.
- A megoldásokra azonnal, nem egy év múlva van szükség. Ez azt jelenti, hogy a cégeknek már rendelkezniük kell kidolgozott tervvel az ötlet megvalósításához.
- Nem ismerjük sem a lefolyását sem hogy mennyi ideig tart ez a helyzet. Ezért befektetési szempontból a szokásosnál nagyobb bizonytalansággal és hátrányokkal kell szembenézni.
- A COVID-19 jelenleg nagyon domináns üzenet, sokan fókuszálnak erre. Ezért tehát csak a legegyedibb, életképes ötletek kapnak csak figyelmet.
Ha úgy gondolod, hogy
átgondoltad ezt a négy pontot, akkor itt az ideje, hogy bemutasd a megoldásod.
Általánosságban elmondható, hogy mindig az a legjobb, ha részletesebb
bevezetést készítünk - és ez most különösen igaz, amikor nagyon érzékenyek az
értékelők. Jelentős kockázatot rejt a COVID-19 megoldások végrehajtásának
támogatása. A befektetők könnyen elveszíthetik a pénzüket, ha olyan
megoldásokba fektetnek, amelyek nem működnek, a kormányok pedig jelentős tőkét
és a választóik bizalmát veszíthetik el. Ezenfelül a csalók is túlóráznak. Én csak
egy nagyobb szervezet SVP-jét küldtem el e-mailben és máris egy automatikusan
generált figyelmeztetés jelent meg: “VIGYÁZAT: Ez a feladó megemlítette a
COVID-19-et, potenciális csaló lehet.” Mindezek miatt a pitchednek
többről kell szólnia, mint az ötlet bemutatása. El kell adnod az ötletet.
Itt
van a két legfontosabb módja, hogyan teheted ezt meg:
1. Legyél hiteles
Ebben a gyorsan változó világban, ahol sokan olyan megoldásokat
javasolnak, amelyek vagy működnek, vagy nem, bizalmat kell építeni. A legjobb
módszer erre az információ gyűjtés, vagyis teszteket kell futtatnod és fejlesztened
az ötleted, mielőtt pitchelnéd.
Például egy startup
nemrég azt mondta nekem, hogy kifejlesztett egy újfajta COVID-19 tesztet: A páciens
egy kézi eszközbe fúj, akárcsak egy alkoholszonda és a vírus 2-3 perc
alatt kimutatható. Ez egy nagyon komoly állítás, rögtön ki is fejeztem
kétségeimet. De amikor találkoztam a cég vezérigazgatójával, ő meg tudta
mutatni nekem az állítást alátámasztó adatokat. A készüléket korábban úgy
építették fel, hogy más levegőrészecskéket is észleljen, újragondolták, majd teszteket
végeztek, amelyek kimutatták, hogy az eszköz képes felismerni a COVID-19 vírust.
Itt van egy újabb nagyszerű módja a hitelesség
megalapozásának: Mutasd meg, hogy más elismert szervezetek már bíznak benned.
Egy jó példa egy számomra ismert biztonsági
társaságról. Ez a társaság robotokat készít, amelyek épületeket
és más tereket biztosítanak. A vezérigazgató a közelmúltban felkeresett engem
egy COVID-19-hez kapcsolódó megoldással: A robotjaik képességével fel tudják
mérni a közelben lévő emberek hőmérsékletét, ami azt jelenti, hogy a robot be tudja azonosítani a fertőzött embereket, így azok a lehető
leggyorsabban elszigetelhetők az egészséges társaiktól. Ez
hatékony megoldás lehet a kiskereskedők, bevásárlóközpontok és repülőterek
számára. És ez nem csak egy feltételezés! A vállalat már együttműködik
nagy, szofisztikált ügyfelekkel. Mivel ezek a vállalatok
már bíznak a biztonsági társaságban, én is gyorsan el akarok köteleződni.
És hogy néz ki ennek az ellenkezője?
Nemrégiben egy cég azt mondta nekem, hogy szoftvere képes lenne
felismerni a COVID-19 vírust, ha beépítenék az Apple órákba. A vállalkozásnak azonban nem álltak rendelkezésre adatok, melyek
alátámasztanák ezt. Továbbá egy még nagyobb probléma merült fel: Ha ez a
megoldás valóban működik, akkor az Apple szinte biztosan képes lenne saját maga
is megvalósítani az ötletet, sőt gyorsabban és jobb minőségben. Miért fogadnának fel erre inkább egy kisebb és lassabb céget?
2. Meg kell mutatnod, hogy gyorsan tudsz reagálni
A befektetőket, a kormányokat és az
egészségügyi szervezeteket jelenleg nem érdeklik 10 éves megoldások. Olyan megoldásokat várnak, amelyek javíthatják az eredményeket a
következő 4 hétben. Annak bizonyításához, hogy gyorsan
tudsz reagálni, hangsúlyozd a meglévő infrastruktúrádat.
Jelenleg a gyorsaság fontosabb lehet, mint
a technológia: Egy gyengébb megoldást, amely most piacra kerül, jobban fognak
támogatni, mint egy kifinomultabb megoldást, amely ősszel fog csak megjelenni.
Eleinte mindenképp önerőből kell boldogulnod (ide értve a
foglalkoztatottak számát, a rendelkezésére álló helyet és bármi mást, amely
segíthet a gyors reagálásban), függetlenül attól, hogy bizonyítható a gyors
reagálás képessége.
Vegyünk egy e-mailt, amelyet nemrég kaptam
egy lenyűgöző ortopéd sebésztől. Volt egy ötlete, miszerint
blockchain technológiát kellene használni a betegek adatainak hozzáférhetőbbé
tételére, ezáltal felgyorsulhatna a döntéshozatal folyamata. Ez egy jó ötlet és ő egy megbízható szakember a betegellátás területén.
De ez csak egy ötlet volt, még nem volt csapata, akik
kiépítették volna ezt a blockchain – technológiát, tehát így az ötlet kevésbé
életképes.
Most nézzünk meg egy újabb e-mailt,
amelyet a közelmúltban kaptam a LivNao nevű startup vezérigazgatójától. Szoftvere előrejelzi, hogy vannak-e az egyénnek mentálhigiénés
problémái, tehát ennek segítségével a páciens gyorsan ellátást kaphat. A vállalat képes volt átdolgozni ezt a szoftvert úgy, hogy bárki, akinek
COVID-19-cel fertőzött személy van a közelében, mobiltelefonon értesítést
kapjon. Ez néhány dolog miatt lenyűgöző számomra:
korábban már értékeltem ezt a társaságot befektetés céljából, tehát már volt
kapcsolatunk; A LivNao már 12 nagyvállalattal kötött szerződést;
továbbá a vezérigazgató diagramokat mutatott be, amelyek szemléltetik,
hogy a szoftver miként tudja lelapítani a görbét. Meggyőződésem:
Ez egy olyan megoldás, amely jól skálázható.
Nem számít, hogy egy ötlet megvalósítható
vagy sem, minden vállalkozónak gratulálok azért, hogy ilyen megoldás-orientált.
Ez a globális világjárvány a világ legnagyobb elméit követeli
meg, ezért szeretném, ha a startupok a lehető legjobban felkészültek lennének.
Ha egy jó ötlet hitelességet és gyors reakcióképességet mutat,
érdemes felfigyelni rá.
Forrás: https://www.entrepreneur.com/article/348772
Megjegyzések
Megjegyzés küldése