Hogyan szakíthatjuk meg a negatív helyi spirált – Pár gondolat az aktuális helyzet helyi és makroszintű összefüggésiről
Nyilván sokaknak jár a feje azon, hogy mi történik, mi fog
történni szűkebb környezetében a következő időszakban, sőt, sokan már ezeknek
az eseményeknek az első jeleit is érzik. Az alábbiakban néhány olyan gondolatot
fogalmazok meg, ami a várható gazdasági sokkhatások forrásaival és ebből
következő kezelési lehetőségeivel kapcsolatosan lényegesnek látok.
Úgy érzékelem, hogy a jelenlegi helyzetre alapvetően
likviditási problémaként tekintünk, legalábbis a különböző helyekről érkező megoldási
javaslatok, valamint a frissen bejelentett kormányzati és jegybanki akciók is
ekörül mozognak. Segély, támogatás a munkavállalóknak, vagy a munkáltatónak a
bérek fedezetére, likviditási hitel, moratórium, kedvező finanszírozású hitel,
stb. Természetesen ez lényegesen több, mintha semmi nem történne, sőt, a friss
fiskális és monetáris csomag mérete igen tekintélyes, ezzel nehéz is lenne
vitába szállni. Érdemes lehet ugyanakkor belegondolni abba is, hogy mennyiben
működhetnek ezek a likviditás-kezelő intézkedések a jelenlegi helyzetben, ami
biztosan nem nevezhető „normál időszaknak”. Az ilyen „normál időszakokban” egy
nagy, sokféle sokaság (gazdasági szereplők tömege) egy-egy tagjánál, vagy
csoportjánál kell valamilyen átmeneti zavart orvosolni. És bár a zavarra
tekinthetünk most is úgy, hogy átmeneti – sőt, én magam is azt gondolom, hogy mivel a
probléma gyökere alapvetően nem gazdasági, így a gazdasági hatások lehetnek
átmenetiek (okos válságkezeléssel) és van esélye a V-alakú pályának –, a „business
as usual” állapothoz képest most az történik, hogy ezek a likviditási
nehézségek egyszerre jelentkeznek a sokaság nagyon nagy részénél, ráadásul a
munkavállalói és munkaadói oldalon is. A likviditási nehézségekben nincsen
átlapolódás, overlap. Amíg a normál időkben a „hibásan működő” és ezért
likviditási segítségre szoruló szereplők mellett ott vannak a többiek, akik
működtetik a rendszert, tehát a pótlólagos likviditással tényleg vissza lehet
csatlakozni a körforgásba, addig most egyre kevésbé működik a háttérben maga a
körforgás. Így hiába nyújtunk addicionális likviditást az egyik szereplőnek,
annak kevéssé lesz foganatja, hiszen nagy eséllyel nem fog tudni igazán mit kezdeni
ezzel. Kicsit másként: most jó, hogy kapok valami áthidaló segélyt ha
elveszítem a munkámat, de mire tudom ezt elkölteni, ha nincsen termelés? Jó
hogy kapok könnyítést a járulékok/bármi alól mint vállalkozás, de mit kezdek
vele, ha nincsen megrendelés, beteg (karanténban van) a munkavállaló, nincsen
alapanyag?
Mindezzel arra akarok utalni, hogy amíg a likviditáskezelő
intézkedések nagyon is indokoltak, érdemes alaposan átgondolni ezt a hátteret
is hozzá, vagyis, hogy most az egyedi, szereplő-szintű kockázatok élesedésével
szemben egy szisztematikus, rendszerszintű kockázat manifesztálódott. Persze nem fagyott le minden és éppen ezért
is gondolom, hogy a helyi gazdasági kapcsolatok felértékelődnek (lásd mindjárt).
Az is teljesen világos, hogy az állam lehet az, aki meg
tudja fogni a helyzetet: most ismét „mindannyian Keynesiánusok vagyunk”. Ezt
viszont kiegészíteném azzal, hogy egyszerre van jelen egy keresleti és egy
kínálati sokk a gazdaságban, egymással kölcsönhatásban, egymást erősítve.
Utolsó mentsvárként az állam marad, egyrészt a likviditás forrásaként, másrészt
a létfontosságú szolgáltatások/termelés fenntartójaként. Árnyalja persze ezt a
viszonylag egyszerű képletet, hogy az állam lehetőségei Magyarországon
korlátozottabbak, mint máshol. Az utóbbi évek minden bizonnyal a potenciálisnál
erősebb növekedése, ezzel összefüggésben prociklikus gazdaságpolitikája
túlfűtötte a gazdaságot: nagyon örültünk a dinamikus növekedésnek, az emelkedő
béreknek, de ezzel szemben a költségvetés korlátozott tartalékai, az emelkedő
az infláció, a romló külső egyensúly áll a költségoldalon. Tulajdonképpen ez
bukkan most felszínre a gyengülő forintban és találjuk magunkat hirtelen hasonló
helyzetben, mint 2008-2009-ben: a válság kezeléseképpen lazítani kéne a
monetáris és fiskális politikának is (makroszinten likviditást bővíteni), de
ezt már csak óvatosan és korlátok között lehet megtenni, mert vagy elszáll az
árfolyam vagy a deficit vagy mindkettő.
A fentiek alapján tehát két főbb konklúzió vonható meg.
Egyrészt a likviditási nehézségen túlmutató rendszerszintű problémával állunk
szemben: a keresletet ösztönző szokásos gazdaságpolitikai eszközök a kínálati
oldal sokkjára csak erős áttételekkel és bizonytalanul adhatnak választ.
Másrészt pedig az állam lehetőségei korlátozottak a problémák kezelésében, még
ha nem is eszköztelen.
És akkor itt jön be a lokalitás kérdése: tegyük fel, hogy a
munkavállaló kap valamilyen áthidaló likviditást. Ha elmegy valamelyik nagy
kereskedelemi lánchoz és bevásárol, az valamennyire fenntartja a körforgást
(van miből munkabért fizetni, legalább), de érezhető, hogy a pótlólagos
vásárlóerőt részben elcsatornázza a helyi gazdaságból. Kérdés persze, hogy
létezik-e olyan helyi kínálat, ami ezt ki tudja váltani? Ha van, képes-e a
jelenlegi körülmények között érdemben termelni: van-e likviditása (ezen lehet
segíteni, lásd fentebb), de a likviditáson túl: van-e ember, akivel dolgozzon
(nem beteg-e mind, egyáltalán kimehet-e a munkaerő a lakásából, hogy
dolgozzon)? Megvan-e az eszköze, szaktudása ahhoz, hogy remote üzemmódba
kapcsoljon?
Tehát a keresleti sokkot a likviditás-bővítéssel lehet
kezelni, de a kínálati oldalt nem igazán, az egy transzformációs kihívás:
hogyan tudunk az új helyzetre átállni gyorsan, minél gyorsabban. Azt gondolom,
hogy a motiváció (a megszokott helyzetbe való belekényelmesedés elkerülése)
most megoldott, de ez nyilván csak egy kicsi elem. Vannak jó példák, pl. a
zöldséget-gyümölcsöt a pécsi vásárcsarnokból kizárt és az online
értékesítést/házhoz szállítást pillanatok alatt megoldó termelőtől vesszük és
keressük a hasonló lehetőségeket a családban mi is. Nyilván eltérő a reakcióidő
az ilyen átállásban, de ha ebben tudnának a cégek/vállalkozók segítséget kapni,
az előremutató lenne. Hasonlót látok ott is, ahol a termelés eddig nagyobb
multik beszállítójaként működött. Az itt álló kapacitásokat, sokszor akár
erősebb profilváltással, lehet ebbe a transzformációs folyamatba forgatni – a
jobb egy biztos kis megrendelés mintegy bizonytalan nagy elvén.
És ott van a dolognak az az oldala is, hogy ha az állami
segítség a keresletoldali sokk fékezésében korlátozott, úgy különösen nagy
hangsúly helyeződik a kínálatoldali sokk kezelésére, ami másfajta eszközöket
kíván és sokkal jobban lehet önszerveződő helyi tevékenységekre építve kezelni.
Ha ugyanis a kínálati oldal rendben lenne, akkor a kicsi keresletoldali
segítség is jobban tud pörögni helyben, nem „folyik el” a nagy
láncokon/multikon keresztül és végső soron helyben maradó keresletet is jobban
generál, tehát némi időbeli késleltetéssel a keresletoldali sokkot is tudja
orvosolni. Hogy hozzak egy másik klasszikust is a sztoriba, a Say-törvény éppen
azt mondja, hogy minden kínálat megteremti a maga keresletét. Ez azonban
nyilván nem azonnali és feltételmentes, és annál jobban működik, minél
rugalmasabbak a gazdasági mechanizmusok. Alapvetően itt a piacokra szoktunk
gondolni, mivel azonban ezek most azért erősen lefagytak-lefagynak, így a
koordináció más módjai (reciprocitás, redisztribúció - de reméljük nem az
agresszív) fontos eszközei annak, hogy a Say-törvény minél rugalmasabban tudjon
működni.
Tehát amíg a keresleti sokkot enyhíthetik a
likviditás-bővítő intézkedések, addig a kínálati oldalt ért sokkhatás
kezeléséhez a helyi önszerveződés, a lokális piacok és lehetőségek felfedezése
és kihasználása, és végső soron az aktivitás fenntartása vezethet el. Ha az
aktivitás bejáratott módjai/csatornái beszűkülnek, az új módok keresésében
hasznos partnerei lehetünk egymásnak akkor is, ha korábban ezt nem is
gondoltuk. Ha ez a transzformáció sikeres, akkor annak nyilván hosszabb távú
hozadékai is vannak, segíthet a térség gazdasági újragondolásában és abban,
hogy a válság után egy másfajta, a korábbiaknál talán dinamikusabb növekedési
pályára álljunk.
Sebestyén Tamás
egyetemi docens
Pécsi Tudományegyetem
Közgazdaságtudományi Kar
Megjegyzések
Megjegyzés küldése